четвъртък, 5 януари 2012 г.

Как да стартирам собствен бизнес: как да подбера персонал?

Продължаваме поредицата, която ще ви помогне да започнете "да работите за себе си". В предишния текст разгледахме как да регистрираме фирмата си, а сега ще ви помогнем да си изясните как да подберете персонал?
След като преминете процедурата по одобрение и учредяване на вашия бизнес, сигурно ще въздъхнете с облекчение. Но това, което ви предстои, преди да
започнете самата дейност, е не по-малко отговорно и трудно – трябва да подберете подходящите служители и работници за вашата фирма.
Успехът на фирмата ви зависи много от правилния подбор на хората, които ще работят в нея. Те трябва да са квалифицирани, работливи и мотивирани да се развиват заедно с вас.
Предлагаме ви няколко съвета за това как да наемете подходящия персонал.
Как да търся служители и работници?
1. Да наемете познат или роднина с нужните качества, на когото имате доверие.
2. Да направите обява във вестник за свободно работно място. Посочете изискванията си към кандидатите – образование, опит, умения и др. Изисквайте от кандидатите да ви изпратят автобиография със снимка.
Някои работодатели изискват и мотивационно писмо.
От получените кандидатури селектирайте тези, които поне на документи отговарят в най-пълна степен на изискванията ви.
Свържете се с тях и си определете дата и час за среща (интервю за работа), на коя-то да прецените кой е най-подходящият кандидат.
3. Да използвате външни консултанти за наемане на персонал. Ако предпочитате да доверите избора си на специалист или да получите консултация, можете да се
обърнете към консултантски фирми за подбор на персонал или към местното
бюро по труда. С посредничеството на бюрата по труда можете да наемете безработни, както и хора, които желаят да сменят работата си, пенсионери или учещи, които искат да работят през свободното си време.
А ако не съм доволен?
За да избегнете тази ситуация, можете да наемете служителите с изискването за първоначален изпитателен срок. Принципно той продължава между 1 и 6 месеца и ви дава възможност да прецените качествата и уменията на съответния служител.
След приключване на пробния период можете да назначите съответния кандидат на безсрочен договор или да го освободите.
Как да мотивирам служителите си?
Мотивацията на даден служител го кара да дава най-доброто от себе си в работата. Това, разбира се, е във ваш интерес. Затова трябва да създадете максимално добри условия за работа на служителите си:
- нормални санитарно-хигиенни условия
- позитивно отношение
- допълнителни стимули
- премии, нематериални поощрения и др.възможност за развитие и усъвършенства
не чрез курсове за обучение и преквалификация
- практическо обучение и др.
Социални програми:
За подпомагане на работодателите в България работят различни социални програми. Те осигуряват преференции на работодатели, които чрез местните бюра по труда наемат хора от т.нар. рискови групи:
- продължително безработни
- безработни на възраст над 50 години
- безработни с намалена трудоспособност
- безработни младежи до 29 години с намалена трудоспособност
- младежи от социални домове
- самотни родители
- майки с деца до 3-годишна възраст и др.
Пример:
Във фирмата смятаме да работим само аз, синът ми и неговият приятел. Съпругата ми ще ни помага със счетоводството от време на време. Аз съм дългосрочно безработен и с основаването на фирмата се самонаемам, което означава, че вече ще имам социални осигуровки – за здравно осигуряване и пенсия.
След като проучих условията за наемане на персонал, открих една програма на
Министерството на труда и социалната политика, която ми осигурява преференции, ако наема безработен младеж до 29-годишна възраст. Тъй като приятелят на сина ми е на 27 години и е регистриран като безработен в бюрото по труда, ще мога да се възползвам от програмата и да го наема на трудов договор. По този начин през първата година държавата ще покрива разходите за осигуровките му.
Полезни съвети:
Ако желаете да се възползвате от преференциите за работодатели, обърнете се за повече информация към местното бюро по труда.
В следващия текст ще потърсим отговор на въпроса: как да водя счетоводството на фирмата си?
Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия има за цел да помага на малкия и средния бизнес и да насърчава предприемаческата активност в страната. Агенцията издава наръчник "Как да започна и развия собствен малък бизнес“. В него има полезни съвети и основна информация, която всеки начинаещ предприемач е хубаво да знае.
данни : екак.бг

Няма коментари:

Публикуване на коментар